داستان فارسی وان داستان کهنه ای است. از همان روزی که پا به عرصه گذاشت بسیار درباره اش گفته اند و نوشته اند. در ابتدا برخی با ساده انگاری اینگونه گمان کردند که فارسی وان قرار است شبکه ای تفریحی برای جذب آگهی از طریق افزایش مخاطبان باشد. هرچه که گذشت این نظریه کمرنگ تر شد و در عوض فارسی وان هم از جنبه صرفا تفریحی خود درآمد و در قالب فرهنگ سازی ابراز وجود کرد. امروز کم نیستند خانواده هایی که اگرچه ممکن است چندان مذهبی هم نباشند اما دیدن فارسی وان و شبکه هایی از این قبیل را برای خانواده خود ممنوع کرده اند. لطفا دقت کنید: بحثی که بر سر فارسی وان می شود، بحث بر سر داشتن یا نداشتن ماهواره نیست، بحث بر سر نوع برنامه هایی است که قرار است همسر و فرزندان شما ببینند. خانم خانه داری که فارسی وان می بیند شاید چندان هم درباره اهداف پشت پرده پشت پخش این سریال ها آگاهی نداشته باشد. مرد کارمند و کارگری هم که شب خسته به خانه می آید صرفا به دنبال رفع خستگی روزانه خود از طریق دیدن سریالی جذاب و مفرح است اما چه می بیند؟
خانم خانه در فارسی وان مردانی را می بیند که آنقدر ثروتمند و جذابند که گویا از میان رومئو و ژوليت شکسپیر بیرون آمده و بازیگر شده اند. زنان میانسالی را می بیند که چگونه برای خود مثلث عشقی با حضور همسر و یک جوان بیست و چند ساله ایجاد می کنند. مرد خانه هم که نماد غیرت و مردانگی است و قرار است نماد مرد ایرانی باشد، زنانی را می بیند که شباهتی به همسرش ندارند. مردانی را می بیند که علی الظاهر از کشورهای صاحب علم و تمدن هستند اما در قبال همسر و دختر خود تعصب و غیرتی ندارند و در عوض آزادی رفتارهای غیر اخلاقی را بخشی از لازمه زندگی می دانند.
تصور تاثیر یک ماهه و دوماهه این سریال ها بر اعتقادات خانواده ها تصوری کودکانه است. آرام آرام همچون راه رفتن مورچه ای بر روی سنگ سیاه آن هم در شب، این سریال ها کار خود را می کنند. آنگونه که داشتن خانواده ای سالم هم برای زن خاطره می شود و هم برای مرد.






این روزها شبکه های فارسی زبان غربی افزایش قارچ گونه دارند. روند رو به رشدی که ازیک سو جذابیت و بالارفتن مخاطبان ایرانی را به همراه دارد و از سوی دیگه تاثیرات مخربی که در پی دارند!

این جذب مخاطب در صورتی هر روز به روند صعودی خود می افزاید که ما در مقابل تلاش های چندانی برای مهار آن از سوی رسانه ملی نمی بینیم،نمونه اش برنامه های شب یلدا!

مرداک موسس فارسی وان که پیش از این برای تغییر سبک زندگی مسلمانان، خانواده های ایرانی را هدف قرار داده برای نزدیک تر شدن به هدف خود شبکه فارسی وان را راه اندازی کرد. شبکه فارسی وان نیز برای عملیاتی کردن فروپاشی خانواده ها، سریال های تلویزیونی (غالبا کلمبیایی) که زمینه لیبرالیسم فرهنگی را ترویج می کنند با موضوعات خیانت، فرزند نامشروع و طلاق را در سطح وسیع با دوبله فارسی پخش می کند؛ تا با ترویج فمینیسم لیبرال در جامعه ایرانی حیا زدایی از زنان و غیرت زدایی از مردان موجب فروپاشی فرهنگی جامعه شود.

زنهایی كه جراحی پلاستیك شدهاند، مردانی كه مهمترین مسوولیتشان بادهگساری و عاشق شدنهای پی در پی است و تعصبی ندارند اگر همسرشان نیز با مردی دیگر.....، مردمانی كه، دغدغه اصلیشان برای زیستن فقط خوردن و آشامیدن و ارتباط جنسی است، همه جمع شدهاند در شبكههای خارجی فارسی زبان تا با این محتواهایی كه گفته شد، ما و شما را سرگرم كنند.

فارسی وان پنجرهای است باز شده رو بهخصوصیترین مسائل زناشویی. شبكهای كه میگوید برای فارسی زبانهاست اما با وجود همزبانی، دلهای پارسی را راضی نخواهد كرد.

از ۱۰ مرداد سال ۱۳۸۸ كه فارسی وان متولد شد، نگرانی از تاثیرات آن بر خانوادههای ایرانی نیز مورد توجه رسانهها قرار گرفت و سیل گزارشها و یادداشتها با هدف نمایش چهره واقعیاش به سوی مردم روان شد، اما ویژگیهای خاص این شبكه باعث شد مخاطبانش به آن وفادار بمانند و كاری كنند كه لقب پربیننده ترین شبكه ماهوارهای فارسی زبان را از آن خود كند. سریالها، خون رگهای فارسی وان هستند و تقریبا همه مخاطبان این شبكه به هوای دنبال كردن آنها بینندهاش شدهاند و سایر برنامهها مانند موسیقی و... نقش مهمی در جذب مخاطب ندارند. سریالهای این شبكه بیشتر متعلق به ۳ كشور كره جنوبی، كلمبیا و آمریكا هستند.

سریالهای كرهای تقریبا همیشه از تعلیق روابط عاطفی در مثلثی عشقی برای جلب نظر مخاطب بهره میبرند. عشق مثل توپ فوتبال از یك راس این مثلث به راس دیگر میرود و از راس دیگر به راس بعدی.

سریالهای كلمبیایی نیز حداقل پارچه ،جراحیهای پلاستیك و....اولین كلمهای كه با شنیدن كلمبیا یادتان میآید چیست؟ قاچاق مواد مخدر؟ مافیا؟ اسلحه؟ مانكنهای بدپوش؟ مردان آزاد در ارتباطهای جنسی؟فارسی وان-ماهواره

طبیعی است ویژگیهای اجتماعی كشور كلمبیا در سریالهای ساخت آن نیز تظاهر پیدا میكنند؛ مسائلی مانند رابطههای غیراخلاقی، ترسیم فضاهای اروتیك كه گرچه گاهی اصل قضیه را نشان نمیدهند، اما طوری آن را تشریح میكنند كه هر كودكی هم میتواند ماجرا را با جزئیات حدس بزند، خلاف كردن مثل آب خوردن و....

بدپوشی، خیانت، راه و روشهای كاربردی برای دوست شدن با جنس مخالف در هر سنی و بلافاصله پاسخ دادن به هوسهای جنسی همه اصولی هستند كه سریالهای كلمبیایی آنها را تبلیغ میكنند.



چرا بعضیها فارسی وان نگاه میكنند؟

تقریبا همه مردم میدانند سیگار باعث مرگ تدریجی میشود با این حال خونسردانه به سیگارشان پك میزنند. اما واكنش مردم به حقیقت مرگ آفرین بودن سیانور اینگونه نیست. آنها این سم را چاشنی غذایشان نمیكنند و حتی جرات لمس كردنش را هم ندارند. میدانید چرا ماهیت مرگ زایی اولی را جدی نمیگیریم اما دومی برایمان اهمیت دارد؟چون ضرررسانی سیگار تدریجی و در دوره زمانی طولانی است و ما مرگ را بخصوص وقتی آرام آرام باشد باور نمیكنیم. در حالی كه مرگ با سیانور سریع و بیوقفه است و به همین دلیل حقایق عریان و ترسآور دربارهاش، همان وقت كه اسم سیانور را میشنویم در نظرمان مجسم میشود. ماجرای فارسی وان هم به همین ترتیب است. فارسی وان مضر است! این را حتی بیشتر آنها كه همنشین دائمیاش شدهاند نیز میفهمند اما چرا همچنان دنبالش میكنند؟ شاید به این دلیل كه تاثیرات فارسی وان از نوع سیانوری نیستند، بلكه از نوع سیگاری هستند؛ یعنی تغییراتی تدریجی كه در طول دوره زمانی طولانی بر مخاطب اثر میگذارند.

كارشناسان اعتقاد دارند فارسی وانیها در وهله نخست با دقت و حوصله ذائقه ایرانیها را مطالعه كردهاند و آنها را از لحاظ فرهنگی و روحی سنجیدهاند و سپس با اعلام مناسبتها و نمایش برنامههایی متناسب با آنها، اعتماد مخاطبان را جلب كردهاند

خیلی از آنها كه این شبكه را نگاه میكنند به این باور رسیده اند كه به مرور زمان قبح بسیاری از مسائل مثل دوستی از جنس مخالف داشتن با وجود تاهل، خیانت، انتقام و قانون شكنی در خانوادههای شان از بین رفته است. آنها درك میكنند كه دیگر بچههای كوچك خانواده هم كنار بزرگترها صحنههای اروتیك را میبینند یا توصیف آنها را میشنوند اما قضیه برایشان كاملا عادی شده است، آنها متوجه شدهاند این شبكه به اصلیترین سرگرمی آنها و خانوادهشان تبدیل شده است و بخش عمدهای از ساعتهای زندگیشان را پای آن میگذرانند، اما با وجود همه این مضرات آنها هنوز ترجیح میدهند داشتن خانوادهای سالم و پرورش فرزندانشان بر مبنای فرهنگ سنتی و مذهبی كشورمان را در ازای تماشای ماجراهای عشقی یا گانگستری سریالهای این شبكه فراموش كنند.

این كه فوت كوزهگری فارسی وانیها چیست كه باعث شده بهرغم سخیف بودن برنامههایشان، تبلیغ گسترده مسائل غیراخلاقی، ضعف در دوبله و استفاده از دامنه محدود لغات در آن، مخاطبانشان را به خود وفادار نگه دارند؟

حالا انتخاب با خودتان است، دگمه قرمز را اگر فشار دهید، حفرهای باز خواهد شد رو به خانه همسایه. شاید برای ساعتها سرگرمتان كند ، شاید اصلا گذر زمان را با نگاه كردن به آن احساس نكنید، شاید دل مشغولیهایتان را از یاد ببرید اما یادتان نرود این همسایه به بسیاری از اعتقادات شما و حرمتهایی كه در زندگی شخصی قائلید اعتقادی ندارد و دیدن رفتارها و شنیدن حرفهایش مسلما زندگی شما و افراد خانوادهتان را نیز تغییر خواهد داد.