قسمت اول :
دیگ بخار:
دیگ بخار بعنوان قلب سیستم بخار عمل می نماید. بویلرها دارای انواع مختلفی نظیر Fire Tube و یا Warer tube هستند . بویلرهای با لوله اتش خوار جهت تولید بخار اشباع در فشارهای حداکثر 27 barg و ظرفیت حداکثر 27000jg/hr بکار می روند. در آنها حرارت مشعل از طریق لوله های داخل بویلر به آب پیرامون منتقل می گردد. این بویلرها در مصارف متوسط صنعتی و تهویه مطبوع متداول تر هستند.

بویلرهای نوع water tube معمولا جهت ظرفیت ها و فشارهای بالاتر و یا تولید بخار سوپر هیت مورد استفاده قرار گرفته و دارای هزینه خرید بالاتر و بهره برداری نسبتا مشکلترند . در این بویلرها اب و بخار درون لوله های مستقر در بویلر حرکت کرده و حرارت مشعل از اطراف به آن منتقل می شود.

گازهای داغ خروجی مشعل در بویلرهای Fire Tube پس از طی چند مسیر رو به جلو و عقب (حداکثر 3 مسیر) از طریق لوله های دیگ، حرارت خود را به اب اطراف انتقال می دهد. تعدد مسیرها (pass) بعلت افزایش انتقال حرارت به آب بویلر می باشد. به محض اینکه آب به دمای اشباع برسد (دمای جوشش آب در فشار کاری) حباب های بخار شکل گرفته و به طرف سطح اب حرکت نموده منفجر می گردند. بخار در محفظه خالی بالای آب تشکیل و آماده ورود به سیستم توزیع می گردد. شیر قطع و وصل یا اصطلاحا Crown Valve در خروجی دیگ وظیفه جداسازی فشار داخل دیگ از سیستم توزیع را عهده دار است و با باز نمودن آن حرکت و توزیع بخار به سمت سیستم و مصرف کننده ها آغاز می گردد.

بخار تحت فشار دارای حجم کمتری است . بویلرهای بخار تحت فشار کار نموده و با افزایش این فشار می توان بخار بیشتری را تولید و از طریق لوله های کوچکتری به سمت مصرف کننده ها انتقال داد. در صورت لزوم، فشار بخار در نقطه مصرف کاهش داده می شود.
زمانی که میزان بخار تولیدی در دیگ به اندازه بخار خروجی (مقدار مصرف) باشد، فشار بخار و بدنبال آن دمای بخار و فرایند حفظ خواهد شد و مشعل نیز روشن بوده و حرارت لازم را تامین می کند. اگر بخار مصرفی بیش از بخار تولیدی باشد فشار بخار کاهش می یابد (که در نتیجه طراحی و یا بهره برداری نادرست است) در صورتیکه مقدار مصرف کمتر از تولید بخار باشد ، با افزایش جزئی فشار بخار بویلر و صدور فرمان از سنسور فشار، مشعل خاموش و تولیدئ بخار موقتا متوقف می شود تا بخار موجود در بویلر مصرف شود. در صورت کاهش فشار مجددا مشعل روشن می گردد. دیگ های بخار دارای اتصالات و کنترل های مختلف جهت کارکرد امن، اقتصادی و با راندمان بالا می باشند.