وزیرامور خارجه روسیه معتقد است « بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمان خود در سایت پارچین بوده و از آن بازدید کرده‌اند و به این ترتیب نباید در انتظار هیچ‌گونه پدیده غیرمنتظره‌ای بود».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگی لاوروف گفت: همین چندی پیش سفر نوبتی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای هماهنگ کردن مدالیته (شرایط) کار رسیدگی به پرسش‌های آژانس که سوءظن‌هایی ‌را در مورد وجود نوعی بخش نظامی در برنامه هسته‌یی ایران ایجاد کرده است، انجام شد و ایرانیان تاکید کردند خواستار حصول توافق کامل در خصوص این سند هستند.

وی افزود:ما معتقدیم همکاران ایرانی می‌توانند این کار را اندکی سریع‌تر انجام داده و به پیشنهاد‌های آژانس واکنش نشان دهند که خواستار سازش و تدوین شرایط مناسب است، فکر می‌کنم مساله بازرسی از تاسیسات گوناگون از جمله پارچین در چارچوب تدوین این شرایط مورد بحث قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری نووستی، وزیر امور خارجه روسیه با یادآوری این‌که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمان خود در سایت پارچین بودند اظهار کرد: به این ترتیب در این‌جا نباید در انتظار هیچ‌گونه پدیده غیرمنتظره‌ای بود.

لاوروف در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص محل برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت که مذاکرات انجام خواهد شد و محل برگزاری آن "موضوعی درجه دوم" است.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مذاکرات انجام می‌شود و اکنون کار هماهنگی مسایل فنی از جمله محل برگزاری جریان دارد.

وی ادامه داد: متوجه نمی‌شوم محل دیدار چرا باید چنین پرحرارت مورد بحث قرار بگیرد، این موضوع در درجه دوم اهمیت قرار دارد، از قرار معلوم کسانی در گروه 1+5 و طرف ایرانی دارای ملاحضات خود هستند، اگر این امر باعث طول دادن روند مربوطه شود، جای تاسف خواهد بود.

لاوروف افزود: این درک قاطع وجود دارد که گروه 1+5 به ریاست کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در امور خارجی و امنیتی و با شرکت مدیران سیاسی شش کشور با نمایندگان ایران دیدار خواهد کرد.

یادآور می‌شود مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌یی ایران در چارچوب گروه 1+5، 14 آوریل سال 2012 میلادی پس از بیش از یک سال وقفه از سرگرفته شده و تا به حال سه دور از این مذاکرات در استامبول (14 آوریل)، بغداد (23 و 24 ماه مه) و مسکو (18 و 19 ماه ژوئن سال 2012 میلادی) برگزار شده است. آخرین دور مذاکرات در مسکو بدون نتیجه محسوسی به پایان رسیده ولی دو طرف در باره ادامه گفت‌وگو‌ توافق کردند.

خبرگزاری نووستی هم‌چنین روز چهارشنبه به نقل از سرگی لاوروف، زیر امور خارجه روسیه گزارش داد: مسکو معتقد است نمی‌توان به حل مسایل موجود در منطقه بدون شرکت ایران امیدوار بود.

لاوروف گفت: ایران بخشی از منطقه و یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه است.

وزیر امور خارجه روسیه هم‌چنین نسبت به تلاش‌ برای وارد کردن ضربه به ایران هشدار داد و خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای تدارک و انجام حملات به تاسیسات هسته‌یی ایران و در مجموع تاسیسات زیرساختی، ایده بسیار بسیار خطرناکی است.

وی افزود: ما امیدواریم این ایده تحقق پیدا نکند، امیدواریم که بتوانیم از این بدترین سناریو جلوگیری کنیم.