ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی “ ورود به حساب” کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.





نمایش نتایج: از 1 به 9 از 9
  1. #1
    Admin
    تاریخ عضویت
    2006/05/19
    محل سکونت
    شهر تهران
    سن
    32
    نوشته ها
    2,070
    140
    126
    نوشته های وبلاگ
    371
    میزان امتیاز
    10

    درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    با افزايش كاربرد موتورهاي القايي در صنعت بحث كنترل اين موتورها اهميت ويژه هاي پيدا كرده است. درايو الكتريي در موتورهاي الكتريكي عبارت است سيستمي كه سرعت و گشتاور يك موتور الكتريكي را كنترل مي*كند.درايو VFD يك سيستم براي كنترل كردن سرعت چرخش يك موتور AC با كنترل كردن فركانس تغذيه اعمال شده به موتور الكتريكي است.


    به نامهاي AFD (درايو فركانس قابل تنظيم) يا VSD (درايو سرعت متغير) نيز خوانده مي*شود. همچنين به مدارهاي اينورتري كه داراي فركانس و ولتاژ خروجي قابل تغيير باشند درايو الكتريكي گفته مي*شود. اين درايو بر اين اصل عمل مي*كند كه سرعت سنكرون يك موتور AC به فركانس تغذيه آن موتور AC بستگي دارد و همچنين بر اساس رابطه زير به تعداد قطبهاي آن موتور.

    در اين رابطه RPM تعداد دور بر دقيقه، f فركانس منبع تغذيه و p تعداد قطبهاي موتور است. عملكرد موتورهاي سنكرون طبق رابطه فوق است و در موتورهاي القايي سرعت رتور كمي كمتر از اين سرعت سنكرون است. به طور مثال در يك موتور 60 هرتز با تعداد قطب 4، دور سنكرون برابر 1800، RPM است. براي يك موتور القايي تحت بار كامل اين سرعت حدود RPM1750 است (اختلاف به دليل وجود لغزش در موتور است)
    شرحي بر سيستم VFD: موتورهاي استفاده شده در سيتم VFD معمولاً سه فاز هستند. شكل زير بلوكي از اين سيستم را نشان داده است. سيستم كنترل كننده فركانس به وسيله اپراتور فرمان گرفته و توان AC را به يك توان AC با فركانس متغير تبديل مي*كند.

    معمولاً سيستم كنترل كننده فركانس به صورت شكل زير است.

    در اين حالت ابتدا سيگنال AC به DC تبديل شده و سپس دوباره توسط اينورتر به AC تبديل مي*شود. ولتاژ اعمال شده طبق مشخصه موتور به اين موتور الكتريكي بايد داراي رابطه زير باشد كه n عدد ثابتي است.
    n=v/f
    مثلاً يك موتور با مشخصه عملكرد 460 ولت و فركانس 60 هرتز چنانچه فركانسش به 30 هرتز تغيير كرد مي بايست ولتاژش نيز به 230 ولت كاهش يابد تا ضريب n ثابت بماند. براي كنترل اين فرآيند از مدولاسيون معروف PWM به صورت شكل زير استفاده مي*شود.


    همانطور كه مشخص است با تغيير فركانس پالسهاي PWM ميزان ولتاژ موثر شكل موج نيز تغيير خواهد كرد.

    عملكرد واسط اپراتور در سيستم VFD: اپراتور به وسيله يك صفحه كليد و يك صفحه نمايش (LCD) بر كاركرد موتور كنترل دارد. اين كنترلرها معمولاً عبارتند از:
    1- استارت و استاپ موتور الكتريكي
    2- بر عكس كردن جهت چرخش موتور
    3- سوئيچ كردن بين حالت دستي يا حالت اتوماتيك كنترل دور موتور
    (چنانچه عمل كنترل قرار باشد از طريق كامپيوتر انجام شود نياز به يكي از پروتكل هاي ارتباط سريال داريم) شروع كار موتور به اين صورت است كه ابتدا به موتور يك ولتاژ همراه با فركانس پائين (مثلاً 2 هرتز) داده مي*شود تا از شوكهاي اوليه وارده به موتور در هنگام استارت جلوگيري شود. چنانچه موتور به اين صورت استارت نشود در ابتداي كار جريان كشيده شده تا 3 برابر مقدار نامي افزايش مي يابد. يك سيستم VFD با روش استارت درست مي تواند 150% گشتاور شروع را تنها با كشيدن 150% جريان ايجاد كند. بعد از مرحله استارت، فركانس و ولتاژ توسط اپراتور یا كامپيوتر جهت افزايش سرعت موتور زياد مي*شود.

    بنابراین باهم به پاسخ چند سوال توجه می کنیم:
    اينورتر چيست؟
    اينورتريا درايو AC به دستگاهي گفته مي شود كه به كمك آن مي توان سرعت يك موتور AC سه فاز را كنترل كرد بدون آنكه قدرت و گشتاور موتور كاهش يابد. اينورترها در ظرفيتهاي مختلف ساخته مي شوند مثلاً براي يك موتور با توان 20 اسب بخار بايد از اينورتر 20 HP استفاده كرد.

    انواع اينورتر از نظر ورودي كدامند؟
    - از نظر ورودي اينورترها به دو دسته تك فاز و سه فاز تقسيم مي گردند. البته خروجي همه آنها سه فاز است. براي اينورترهاي با توان بالاي 3 اسب فقط از ورودي سه فاز استفاده مي گردد.

    انواع اينورترها از نظر كاربرد كدامند؟
    - از نظر كاربرد اينورترها به دسته هاي مختلفي تقسيم م ي شوند. براي راه اندازي پمپ ها، فن ها،آسانسور،جرثقيل، نوارهاي نقاله ، دستگاههاي اكسترودر و...... از اينورتراستفاده مي شود. براي پمپ و فن از اينورترهاي با گشتاور متغير و براي آسانسورونوار نقاله و جرثقيل از اينورتر با گشتاور ثابت و براي اكسترودرها از اينورتر با فيدبك PG بهره برداري ميكنند.

    مزاياي استفاده از اينورترها چيست؟
    - كاهش انرژي مصرفي و لذا كاهش هزينه برق، كاهش جريان راه اندازي و در نتيجه طولاني شدن عمر موتور ، امكان تغيير سرعت موتور، امكان تغيير جهت حركت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امكان كار موتور در شرايطي كه ولتاژ ورودي متغير است، امكان كنترل از راه دور، ايجاد سرعت بيشتر از سرعت نامي موتور، برنامه ريزي كردن حركت.

    اينورتر چگونه مصرف برق را كاهش مي دهد؟
    - اينورتر به صورت هوشمند ميزان بار وارده به موتور را تشخيص داده و متناسب با همان بار، به موتور جريان مي دهد و اين جريان در بسياري از مواقع از جريان نامي موتور كمتر است.

    كدام اينورتر كيفيت دارد؟
    - اينورترهايي كه داراي استاندارد CE,UL,cUL باشند، مورد تائيد صنايع اروپا و آمريكا بوده واز نظر كيفيت مناسب مي باشند.


    معرفي درايو يا اينورتر
    دستگاهي الكترونيكي است كه بوسيله آن مي توان سرعت موتورهاي سه فاز را تغيير داد . از ديگر كاربردها و مزاياي آن مي توان به موارد زير اشاره كرد :
    تنظيم كننده سرعت موتور (كنترل دور)
    تغير دهنده جهت دور به راحتي و بدون نياز به كنتاكتور
    روشن و خاموش نمودن موتور بدون نياز به قطع و وصل برق اصلي
    كاهش ضربه هاي مكانيكي و در نتيجه افزايش طول عمر مفيد قسمت مكانيكي
    حفاظت موتور در مقابل افزايش ولتاژ و جلوگيري از آسيب ديدن موتور
    راه اندازي نرم موتور بدون هيچگونه ضربه به قسمتهاي مكانيكي مثل كوپلينگها ، گير بكسها ، تسمه ها ، زنجيرها و ... و در نتيجه افزايش طول عمر مفيد موتور و ساير قسمتهاي مكانيكي را به دنبال خواهد داشت .
    حفاظت موتور در برابر اضافه بار؛ در اين حالت چنانچه بار موتور از مقدار معمول مجاز بيشتر شود ، اينورتر موتور را خاموش مي نمايد و به كاربر پيام اضافه بار نشان مي دهد .
    جلوگيري از گرم كردن و در نهايت سوختن موتور در كابرد هايي كه موتور به طور مداوم چپگرد و راستگرد و يا خاموش مي شود .


    كاهش هزينه برق مصرفي :
    به دليل آنكه موتور يك بار ر-اكتيو روي شبكه دارد چنانچه از درايو براي راه اندازي و كنترل موتور استفاده گردد چون درايو داراي يك بانك خازني مي باشد اين بار ر-اكتيو را جبران مي نمايد و تنها بار اكتيو را از شبكه برق مصرف مي نمايد ، بنابراين جريان مصرفي بسيار كاهش مي يابد .
    همچنين چون در بسياري از كارب ر دها انرژي زيادي براي راه اندازي لازم است موتور انتخاب شده را با توان بالاتري انتخاب مي كنند بنابراين ميزان جريان زيادتري هم در حين كار از شبكه استفاده مي كند .
    چنانجه از اينورتر استفاده شود ، اينورتر به صورت كاملا اتوماتيك اين جريان را در حين راه اندازي به مقدار لازم افزايش و در حين كار به مقدار لازم كاهش مي دهد ، بنابراين به طور كلي هزينه برق مصرفي ك اهش چشم گيري خواهد داشت .


    كاهش جريان راه اندازي :
    در بسياري از كاربردها به هنگام راه اندازي ،*موتور جريان بسيار بالايي از شبكه مي كشد و موجب كاهش ولتاژ شبكه و ايجاد صدماتي به تاسيسات برق رساني و ساير دستگاهها مي گردد . اين جريان به 6 برابر جريان نامي موتور مي رسد كه بسيار نا مطلوب مي باشد .
    چنانچه از اينورتر استفاده شود اين اضافه جريان بسيار اندك خواهد شد ( حداكثر 0.2 برابر ) به عنوان مثال اگر يك موتور با جريان نامي 10آمپر كار كند در هنگام راه اندازي اين جريان به 60آمپر مي رسد و در صورت استفاده از اينورتر اين جريان حداكثر به 12آمپر مي رسد .
    كاهش جريان موتور به صورت اتوماتيك در هنگامي كه بار موتور كم مي شود . اين قابليت به غير از كاهش هزينه برق مصرفي موجب افزايش طول عمر مفيد موتور خواهد شد .
    امكان استفاده از برق تكفاز 220 ولت به جاي سه فاز 380 ولت براي راه اندازي موتور سه فاز حداكثر با توان 3 HP ( 2.2kw ). به اين معنا كه مي توان با برق خانگي يك موتور سه فاز را كاملا به صورت عادي راه اندازي نمود .
    قابليت داشتن دورهاي مختلف به صورت حافظه اي .تبديل يك موتور يك دور به يك موتور چند دور با سرعتهاي دلخواه


    امكان ايجاد فشار ثابت در كاربرد پمپها :
    به اين ترتيب كه با تغيير دور موتور فشار مورد نظر را ثابت نگه ميدارد . به عنوان مثال فشار آب يك مخزن را ثابت نگه مي دارد بنابراين در هنگام مصرف آب دور موتور به صورت خودكار زياد مي شود و در هنگامي كه آب مصرف نمي گردد دور موتور به صورت خودكار كاهش مي يابد . بنابراين دور موتور با مقدار مصرف تغيير مي نمايد بنابراين آب با فشار ثابت به تمام نقاط مي رسد .
    مكان اتصال انكدر به اينورتر كه باعث مي شود دور يك موتور با موتور ديگر يكسان شود .
    كنترل دور به صورت خودكار در مواردي كه لازم است دور موتور بسته به ميزان محصول توليد شده تغيير كند .


    علمی:
    استفاده از اينورترها بر روي پمپ و فن و كمپرسورها در طي سال هاي اخير بسيار گسترش يافته است .
    استفاده از آنها براي كنترل دور موتورها مزاياي زيادي دارد كه مهمترين آنها عبارتند از :
    1- عدم نياز به دستگاههاي كنترل دبي مكانيكي.
    2- ذخيره انرژي تا 80%
    3- نبودن شوك راه اندازي.
    4- افزايش عمر مفيد قطعات مكانيكي.

    از اينورترها در سه ناحيه استفاده مي گردد :
    1- فعاليتهاي گشتاور ثابت مثل ميكسرها , اكسترودرها , نوارهاي نقاله و . . .
    2- فعاليتهاي توان ثابت مثل كشش و دستگاههاي ماشيني.
    3- فعاليتهاي گشتاور متغير مثل فن و پمپ.
    در پمپها و فنها ميزان دبي با سرعت موتور متناسب است. اما توان مصرفي با مكعب سرعت تناسب دارد. مثلاً اگر دور موتور به ميزان 50% كاهش يابد آنگاه توان مصرفي لازم 12.5% خواهد بود و اين به مفهوم 87.5% صرفه جويي در انرژي است.
    براي دريافت PDF كامل اين مقاله مي توانيد به قسمت دريافت فايل وب سايت مراجعه نماييد.

    منبع: engosve , namelectronic
    پورتال تاسیسات، اولین محتوای الکترونیکی تاسیسات در ایران


    مشاهده لینک ها و تصاویر پس از ورود یا عضویت

  2. #2
    مجتبی نجار
    تاریخ عضویت
    2014/02/26
    سن
    26
    نوشته ها
    1
    0
    0
    میزان امتیاز
    0

    پاسخ : درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    salam man ozve jadide in guruh hastam age emkan dashte bahsee in magale roo be toree kamel linkeshoo bedin download konim
    kheylii ehtiyaj daram be in magalee
  3. #3
    mohammadtasisat
    تاریخ عضویت
    2011/09/14
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    168
    0
    4
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0

    پاسخ : درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    سیستمهای کنترل سرعت موتور های AC می باشند .










    درایو های AC هم سرعت موتور های القایی و هم سرعت موتور های سنکرون را با تنظیم فرکانس تغذیه ی موتور کنترل می کنند . درایو های AC با عناوین: درایو های تنظیم سرعت (ASD) ، یا درایوهای تنظیم فرکانس (AFD) ، یا درایوهای فرکانس متغیر(UFD)، یا درایو سرعت متغیر (VSD) و یا همه مبدلهای فرکانس (FC) نیز شناخته می شوند .

    اولین موتور
    AC در سال 1899 طراحی شد. موتور های AC با استفاده از القای الکترومغنا طیسی انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند موتورهای AC دارای:

    * سرعت ثابت، که با فرکانس تغذیه معین می شوند
    .
    * گشتاور ثابت


    می باشند
    .

    قطعا سرعت ثابت در تمامی پروسه ها وکاربردها مناسب نیست و لازم است که بتوان سرعت را متناسب با نیاز تغییر داد
    .

    ماشین
    آلات صنعتی اغلب با موتور های که دارای تجهیزاتی جهت تنظیم سرعت می با شند، کار می کنند . چنین موتور هایی دارای ابعاد بزرگتر و توان های بالاتری نسبت به موارد مشابهی که در دریلهای الکتریکی و مخلوط کنها بکار می روند دارند .این موتور ها معمولا در یک سرعت ثابت به کار می روند. در صورتیکه نیاز به کنترل سرعت باشند از درایو AC (سرعت متغیر) استفاده می شود .درایوهای AC در کاربرد های گوناگون صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. بعنوان یک مثال ساده درایو های AC اغلب همراه با فنها جهت تنظیم جریان هوا در سیستم های بزرگ گرمایش و هوای مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد جریان آب و مواد شیمیایی در پروسه های صنعتی اغلب، با تنظم سرعت پمپها کنترل می شود .

    بعلاوه درایو های
    AC دور متغیر معمولادر کاربردهای پیچیده محیط های نامناسب و سخت نظیر میلهای کاغذ، کندن تونل ، دستگاه های دریل در صنعت نفت و یا معدن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    کنترل
    پروسه و کاهش مصرف انرژی دو دلیل اولیه برای استفاده از درایوهای AC می باشد. درایوهای AC در اصل برای کنترل پروسه ساخته شدند ، اما کاهش مصرف انرژی نیز به همان میزان دارای اهمیت است

    ذخیره ی انرژی با استفاده از درایو های
    AC :

    مصرف
    انرژی اغلی در درایو های AC کمتر از کاربردهای سرعت ثابت است. پمپها و فنها دارای بیشترین مصرف انرژی می باشند. در صورتیکه یک فن با سرعت ثابت کار کند ممکن است که جریان هوا گاهی اوقات بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد. جریان هوای اضافی را می توان با یک دمپر محدود نمود اما مفیدتر آنست که بتوان جریان هوا را با تنظیم سرعت موتور ، تنظیم نمود.

    تنظیم سرعت بعنوان وسیله ای جهت کنترل پروسه
    :

    موارد زیر فواید کنترل پروسه با استفاده از درایوهای
    AC می باشند :

    * عملکرد هموارتر
    (Smoother)
    * کنترل افزایش شتاب

    * سرعتهای مختلف برای هر پروسه

    * جبرانسازی تغییرات در متغیرهای پروسه

    * امکان عملکرد آرام (کند) به منظور
    Setup
    * تنظیم سرعت تولید

    * مکان یابی دقیق

    * کنترل گشتاور و یا
    Tension

    مثال
    :

    درایو
    AC عملکرد یکنواخت تری در مقایسه با کارکردهای دمر ثابت دارد. برای مثال در یک ایستگاه انتقال فاضلاب ، فاضلاب از طریق لوله های ، تحت نیروی گرانشی ، به یک چاه منتقل می شود. و از این پخش به پروسه تصفیه پمپ می شود.

    در
    صورت استفاده از پمپهای سرعت ثابت ، پمپها به گونه ای تنظیم می شوند که در صورتیکه مایع داخل چاه به حد بالای مشخصی رسید استارت شده و در صورتیکه سطح آن به حد پایین رسیده استپ شوند. این روشن ، خاموش شدنهای پیوسته پمپها موجب کشیده شدن جریان الکتریکی بالا هنگام استارت موتور و در نتیجه ایجاد تنشهای گرمایی و الکترو مغناطیسی در موتور و تجهیزات کنترل قدرت میگردد. پمپها و لوله ها تحت فشارهای مکانیکی و هیدرولیکی قرار می گیرند . پروسه تصفیه فاضلاب دارای مجموعه ای از تنشها در طول انتقال فاضلاب می باشد .

    در صورت استفاده از درایوهای
    AC ، پمپها بصورت پیوسته کار می کنند و سرعت آنها با افزایش سطح مایع در چاه افزوده می شود. بدین ترتیب جریان ورودی با جریان خروجی متناسب گشته و پروسه بصورت یکنواخت انجام می گیرد.


    سیستم های مدرن راه اندازی و کنترل
    معمولا" سیستم های مدرن راه اندازی و کنترل را سیستم های محرکه می گویند. اساسا" سه روش برای اصلاح بازده انرژی با تعویض موتور و سیستم های محرکه وجود دارد.
    1- موتورهای با بازده بالا ، این نام کلی موتورهای الکتریکی است که برای تقلیل تلفات موتور طراحی شده اند .
    2- کنترل کننده های موتور : برخی اوقات بعنوان کنترل کننده های ولتاژ یا راه انداز ملایم دارای راندمان انرژی بالا شناخته شده اند .
    3- سیستم های با دور متغیر که به طور گسترده در سه طبقه بندی قرار می گیرند. هدف ، تنظیم سرعت بار مطابق برخی پارامترهای اندازه گیری شده می باشد. این سیستم ها از مواد زیر تشکیل شده اند :
    محرکه های دور متغیر الکترونیکی : که به VSDمعروف اند و انواع مختلفی دارند. این دستگاهها برای تطبیق الکترونیکی سرعت موتور و برق ورودی به آن تا ( حد نیاز بار ) موتور کار می کنند. بنابراین تلفات آهن و سایر تلفات تا حداقل مقدارشان کاهش می دهند .
    موتورهای با دور متغیر : این موتور ها شامل موتورهای دور متغیر مرسوم ، و موتورهای دو سرعته و نیز شامل موتورهای جدید � آخرین فن آوری � می شوند. در این موتورها از قابلیت مدرن کنترل الکترونیکی برای گسترش کاربرد موتورهائی که قبلا" توسط کنترل کننده های مرسوم الکترومکانیکی کنترل می شدند استفاده می شود .
    محرکه های الکترومکانیکی : موتورهای دور ثابت که با کنترل های مکانیکی یا الکترومکانیکی جهت تغییر سرعت سیستم راه اندازی شده بکار می برند .
    کنترل کننده های موتور ، VSDها ( جعبه سیاه های الکترونیکی ) هستند که جایگزین راه اندازهای مرسوم الکترومکانیکی موتورها می شوند و عمدتا" با قرار گرفتن در مجاورت این موتورها از لحاظ فیزیکی می توانند بزرگتر از راه اندازهائی باشند که جایشان را می گیرند اما معمولا" بازبینی و تعویض آنها آسان است .
    موتورهای مناسب برای کنترل � VSD� ها :
    نوع VSDرا که می توان مورد استفاده قرار داد به نوع موتور نصب شده بستگی دارد. دو نوع اصلی در موتورهای جریان متناوب وجود دارند ، موتورهای آسنکرون و سنکرون . هر دوی این موتورها را می توان با VSDهای الکترونیکی کنترل نمود.

    درایو دور متغیر یا کنترل VSD برای موتورهای القایی

    با افزایش کاربرد موتورهای القایی در صنعت بحث کنترل این موتورها اهمیت ویژه های پیدا کرده است. درایو الکتریی در موتورهای الکتریکی عبارت است سیستمی که سرعت و گشتاور یک موتور الکتریکی را کنترل می‌کند.درایو VFD یک سیستم برای کنترل کردن سرعت چرخش یک موتور AC با کنترل کردن فرکانس تغذیه اعمال شده به موتور الکتریکی است.
    VFD به نامهای AFD (درایو فرکانس قابل تنظیم) یا VSD (درایو سرعت متغیر) نیز خوانده می‌شود. همچنین به مدارهای اینورتری که دارای فرکانس و ولتاژ خروجی قابل تغییر باشند درایو الکتریکی گفته می‌شود. این درایو بر این اصل عمل می‌کند که سرعت سنکرون یک موتور AC به فرکانس تغذیه آن موتور AC بستگی دارد و همچنین بر اساس رابطه زیر به تعداد قطبهای آن موتور.
    در این رابطه RPM تعداد دور بر دقیقه، f فرکانس منبع تغذیه و p تعداد قطبهای موتور است. عملکرد موتورهای سنکرون طبق رابطه فوق است و در موتورهای القایی سرعت رتور کمی کمتر از این سرعت سنکرون است. به طور مثال در یک موتور 60 هرتز با تعداد قطب 4، دور سنکرون برابر 1800، RPM است. برای یک موتور القایی تحت بار کامل این سرعت حدود RPM1750 است (اختلاف به دلیل وجود لغزش در موتور است)
    شرحی بر سیستم
    VFD: موتورهای استفاده شده در سیتم VFD معمولاً سه فاز هستند. شکل زیر بلوکی از این سیستم را نشان داده است. سیستم کنترل کننده فرکانس به وسیله اپراتور فرمان گرفته و توان AC را به یک توان AC با فرکانس متغیر تبدیل می‌کند.

    معمولاً سیستم کنترل کننده فرکانس به صورت شکل زیر است
    .

    در
    این حالت ابتدا سیگنال AC به DC تبدیل شده و سپس دوباره توسط اینورتر به AC تبدیل می‌شود. ولتاژ اعمال شده طبق مشخصه موتور به این موتور الکتریکی باید دارای رابطه زیر باشد که n عدد ثابتی است.
    n=v/f
    مثلاً یک
    موتور با مشخصه عملکرد 460 ولت و فرکانس 60 هرتز چنانچه فرکانسش به 30 هرتز تغییر کرد می بایست ولتاژش نیز به 230 ولت کاهش یابد تا ضریب n ثابت بماند. برای کنترل این فرآیند از مدولاسیون معروف PWM به صورت شکل زیر استفاده می‌شود.


    همانطور که مشخص است با تغییر فرکانس پالسهای
    PWM میزان ولتاژ موثر شکل موج نیز تغییر خواهد کرد.

    عملکرد
    واسط اپراتور در سیستم VFD: اپراتور به وسیله یک صفحه کلید و یک صفحه نمایش (LCD) بر کارکرد موتور کنترل دارد. این کنترلرها معمولاً عبارتند از:
    1- استارت و استاپ موتور الکتریکی

    2- بر عکس کردن جهت چرخش موتور

    3- سوئیچ کردن بین حالت دستی یا حالت اتوماتیک کنترل دور موتور

    (چنانچه
    عمل کنترل قرار باشد از طریق کامپیوتر انجام شود نیاز به یکی از پروتکل های ارتباط سریال داریم) شروع کار موتور به این صورت است که ابتدا به موتور یک ولتاژ همراه با فرکانس پائین (مثلاً 2 هرتز) داده می‌شود تا از شوکهای اولیه وارده به موتور در هنگام استارت جلوگیری شود. چنانچه موتور به این صورت استارت نشود در ابتدای کار جریان کشیده شده تا 3 برابر مقدار نامی افزایش می یابد. یک سیستم VFD با روش استارت درست می تواند 150% گشتاور شروع را تنها با کشیدن 150% جریان ایجاد کند. بعد از مرحله استارت، فرکانس و ولتاژ توسط اپراتور یا کامپیوتر جهت افزایش سرعت موتور زیاد می‌شود.

    بنابراین باهم به پاسخ چند سوال توجه می کنیم:
    اینورتر چیست؟
    - اینورتریا درایو AC به دستگاهی گفته می شود که به کمک آن می توان سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کرد بدون آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد. اینورترها در ظرفیتهای مختلف ساخته می شوند مثلاً برای یک موتور با توان20 اسب بخار باید از اینورتر 20 HP استفاده کرد.

    انواع اینورتر از نظر ورودی کدامند؟
    - از نظر ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد.

    انواع اینورترها از نظر کاربرد کدامند؟
    - از نظر کاربرد اینورترها به دسته های مختلفی تقسیم م ی شوند. برای راه اندازی پمپ ها، فن ها،آسانسور،جرثقیل، نوارهای نقاله ، دستگاههای اکسترودر و...... از اینورتراستفاده می شود. برای پمپ و فن از اینورترهای با گشتاور متغیر و برای آسانسورونوار نقاله و جرثقیل از اینورتر با گشتاور ثابت و برای اکسترودرها از اینورتر با فیدبک PG بهره برداری میکنند.

    مزایای استفاده از اینورترها چیست؟
    - کاهش انرژی مصرفی و لذا کاهش هزینه برق، کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور ، امکان تغییر سرعت موتور، امکان تغییر جهت حرکت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امکان کار موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی متغیر است، امکان کنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی کردن حرکت.

    اینورتر چگونه مصرف برق را کاهش می دهد؟
    - اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور کمتر است.

    کدام اینورتر کیفیت دارد؟
    - اینورترهایی که دارای استاندارد CE,UL,cUL باشند، مورد تائید صنایع اروپا و آمریکا بوده واز نظر کیفیت مناسب می باشند.



    معرفی درایو یا اینورتر
    دستگاهی الکترونیکی است که بوسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد . از دیگر کاربردها و مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :
    تنظیم کننده سرعت موتور (کنترل دور)
    تغیر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور
    روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی
    کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مکانیکی
    حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور
    راه اندازی نرم موتور بدون هیچگونه ضربه به قسمتهای مکانیکی مثل کوپلینگها ، گیر بکسها ، تسمه ها ، زنجیرها و ... و در نتیجه افزایش طول عمر مفید موتور و سایر قسمتهای مکانیکی را به دنبال خواهد داشت .
    حفاظت موتور در برابر اضافه بار؛ در این حالت چنانچه بار موتور از مقدار معمول مجاز بیشتر شود ، اینورتر موتور را خاموش می نماید و به کاربر پیام اضافه بار نشان می دهد .
    جلوگیری از گرم کردن و در نهایت سوختن موتور در کابرد هایی که موتور به طور مداوم چپگرد و راستگرد و یا خاموش می شود .


    کاهش هزینه برق مصرفی :
    به دلیل آنکه موتور یک بار ر-اکتیو روی شبکه دارد چنانچه از درایو برای راه اندازی و کنترل موتور استفاده گردد چون درایو دارای یک بانک خازنی می باشد این بار ر-اکتیو را جبران می نماید و تنها بار اکتیو را از شبکه برق مصرف می نماید ، بنابراین جریان مصرفی بسیار کاهش می یابد .
    همچنین چون در بسیاری از کارب ر دها انرژی زیادی برای راه اندازی لازم است موتور انتخاب شده را با توان بالاتری انتخاب می کنند بنابراین میزان جریان زیادتری هم در حین کار از شبکه استفاده می کند .
    چنانجه از اینورتر استفاده شود ، اینورتر به صورت کاملا اتوماتیک این جریان را در حین راه اندازی به مقدار لازم افزایش و در حین کار به مقدار لازم کاهش می دهد ، بنابراین به طور کلی هزینه برق مصرفی ک اهش چشم گیری خواهد داشت .


    کاهش جریان راه اندازی :
    در بسیاری از کاربردها به هنگام راه اندازی ،‌موتور جریان بسیار بالایی از شبکه می کشد و موجب کاهش ولتاژ شبکه و ایجاد صدماتی به تاسیسات برق رسانی و سایر دستگاهها می گردد . این جریان به 6 برابر جریان نامی موتور می رسد که بسیار نا مطلوب می باشد .
    چنانچه از اینورتر استفاده شود این اضافه جریان بسیار اندک خواهد شد ( حداکثر 0.2 برابر ) به عنوان مثال اگر یک موتور با جریان نامی 10آمپر کار کند در هنگام راه اندازی این جریان به 60آمپر می رسد و در صورت استفاده از اینورتر این جریان حداکثر به 12آمپر می رسد .
    کاهش جریان موتور به صورت اتوماتیک در هنگامی که بار موتور کم می شود . این قابلیت به غیر از کاهش هزینه برق مصرفی موجب افزایش طول عمر مفید موتور خواهد شد .
    امکان استفاده از برق تکفاز 220 ولت به جای سه فاز 380 ولت برای راه اندازی موتور سه فاز حداکثر با توان 3 HP ( 2.2kw ). به این معنا که می توان با برق خانگی یک موتور سه فاز را کاملا به صورت عادی راه اندازی نمود .
    قابلیت داشتن دورهای مختلف به صورت حافظه ای .تبدیل یک موتور یک دور به یک موتور چند دور با سرعتهای دلخواه


    امکان ایجاد فشار ثابت در کاربرد پمپها :
    به این ترتیب که با تغییر دور موتور فشار مورد نظر را ثابت نگه میدارد . به عنوان مثال فشار آب یک مخزن را ثابت نگه می دارد بنابراین در هنگام مصرف آب دور موتور به صورت خودکار زیاد می شود و در هنگامی که آب مصرف نمی گردد دور موتور به صورت خودکار کاهش می یابد . بنابراین دور موتور با مقدار مصرف تغییر می نماید بنابراین آب با فشار ثابت به تمام نقاط می رسد .
    مکان اتصال انکدر به اینورتر که باعث می شود دور یک موتور با موتور دیگر یکسان شود .
    کنترل دور به صورت خودکار در مواردی که لازم است دور موتور بسته به میزان محصول تولید شده تغییر کند .


    علمی:
    استفاده از اینورترها بر روی پمپ و فن و کمپرسورها در طی سال های اخیر بسیار گسترش یافته است .
    استفاده از آنها برای کنترل دور موتورها مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :
    1- عدم نیاز به دستگاههای کنترل دبی مکانیکی.
    2- ذخیره انرژی تا 80%
    3- نبودن شوک راه اندازی.
    4- افزایش عمر مفید قطعات مکانیکی.

    از اینورترها در سه ناحیه استفاده می گردد :
    1- فعالیتهای گشتاور ثابت مثل میکسرها , اکسترودرها , نوارهای نقاله و . . .
    2- فعالیتهای توان ثابت مثل کشش و دستگاههای ماشینی.
    3- فعالیتهای گشتاور متغیر مثل فن و پمپ.
    در پمپها و فنها میزان دبی با سرعت موتور متناسب است. اما توان مصرفی با مکعب سرعت تناسب دارد. مثلاً اگر دور موتور به میزان 50% کاهش یابد آنگاه توان مصرفی لازم 12.5% خواهد بود و این به مفهوم 87.5% صرفه جویی در انرژی است.
  4. #4
    mohammadtasisat
    تاریخ عضویت
    2011/09/14
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    168
    0
    4
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0

    پاسخ : درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    دوست عزیز برای استفاده از این مقاله می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید.
    ***لینک حذف شد***
  5. #5
    zahra71
    تاریخ عضویت
    2015/11/13
    نوشته ها
    1
    0
    0
    میزان امتیاز
    0

    پاسخ : درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    سلام،این لینکی که گذاشتید کار نمیکنه ،میشه مجدد درستش کنید،من عضو دیدم و به این مقاله خیلی احتیاج دارم،مرسی
  6. #6
    sasatt
    تاریخ عضویت
    2016/10/20
    سن
    24
    نوشته ها
    1
    0
    0
    میزان امتیاز
    0

    پاسخ : درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    لینک خرابه متاسفانه
  7. #7
    Admin
    تاریخ عضویت
    2006/05/19
    محل سکونت
    شهر تهران
    سن
    32
    نوشته ها
    2,070
    140
    126
    نوشته های وبلاگ
    371
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    نقل قول نوشته اصلی توسط sasatt نمایش پست ها
    لینک خرابه متاسفانه
    درود
    دوست عزیز همین مطالبی رو که در داخل پست ملاحظه میکنید در فایل پی دی اف هم موجود هست. بنابر این نیازی به اینکه بخواید چیزی رو دانلود کنید نیست. همین مطالب رو در word کپی کنید و استفاده بفرمایید.
    سپاس
    پورتال تاسیسات، اولین محتوای الکترونیکی تاسیسات در ایران


    مشاهده لینک ها و تصاویر پس از ورود یا عضویت

  8. #8
    Admin
    تاریخ عضویت
    2006/05/19
    محل سکونت
    شهر تهران
    سن
    32
    نوشته ها
    2,070
    140
    126
    نوشته های وبلاگ
    371
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    نقل قول نوشته اصلی توسط zahra71 نمایش پست ها
    سلام،این لینکی که گذاشتید کار نمیکنه ،میشه مجدد درستش کنید،من عضو دیدم و به این مقاله خیلی احتیاج دارم،مرسی
    درود
    دوست عزیز همین مطالبی رو که در داخل پست ملاحظه میکنید در فایل پی دی اف هم موجود هست. بنابر این نیازی به اینکه بخواید چیزی رو دانلود کنید نیست. همین مطالب رو در word کپی کنید و استفاده بفرمایید.
    سپاس
    پورتال تاسیسات، اولین محتوای الکترونیکی تاسیسات در ایران


    مشاهده لینک ها و تصاویر پس از ورود یا عضویت

  9. #9
    Admin
    تاریخ عضویت
    2006/05/19
    محل سکونت
    شهر تهران
    سن
    32
    نوشته ها
    2,070
    140
    126
    نوشته های وبلاگ
    371
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : درایو دور متغیر یا کنترل vsd برای موتورهای القایی

    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی نجار نمایش پست ها
    salam man ozve jadide in guruh hastam age emkan dashte bahsee in magale roo be toree kamel linkeshoo bedin download konim
    kheylii ehtiyaj daram be in magalee
    باسلام.
    دوست عزیز لطفا فقط از متن فارسی استفاده کنید. متشکرم
    پورتال تاسیسات، اولین محتوای الکترونیکی تاسیسات در ایران


    مشاهده لینک ها و تصاویر پس از ورود یا عضویت

نمایش نتایج: از 1 به 9 از 9

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. موتورخانه به چه فضایی اطلاق می گردد؟
    توسط SAMI در انجمن پرسش و پاسخ
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2016/08/07, 14:51
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2012/03/05, 22:03
  3. سرو موتور / درایو
    توسط Admin در انجمن سیستم های کنترل
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2011/07/16, 10:27
  4. آشنایی با نحوه عملکرد سیستمهای کنترل موتورخانه
    توسط Admin در انجمن سیستم های کنترل
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2011/06/21, 10:33
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2011/05/19, 15:25

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •